Recenze knih Učebnice jazyka C I a II

Učebnice jazyka C II
    CENA : 69 Kč
    OBJEDNAT

Popis knih od vydavatele

První díl

Pokud to myslíte s jazykem C opravdu vážně, pak by vám Učebnice jazyka C neměla v knihovně chybět!
    Výhodou této knížky je, že je to opravdu učebnice a ne manuál. Krůček po krůčku vás povede úskalími jazyka C a nabídne vám postupně stále širší pohled na možnosti, které vám jazyk C může poskytnout. Kromě podrobného výkladu všech rysů jazyka C a množství příkladů se zde mimo jiné dočtete i o nejčastějších chybách, které dělají začínající programátoři, naleznete tu návody, jak psát přehledné programy nebo jak spolupracovat na velkém programu se svými kolegy bez rizika zbytečných nepříjemností.
    Jestliže si sami naprogramujete všech asi 120 příkladů ze cvičení, pak můžete o sobě na konci této učebnice prohlásit, že jazyk C ovládáte na velmi dobré úrovni.
    Ke knížce si můžete dokoupit ještě disketu s asi 250 kompletními odladěnými programy. Jsou zde zdrojové texty všech příkladů z knihy a všech vyřešených cvičení.

Druhý díl

Kniha těsně navazuje na Učebnici jazyka C od stejného autora ze stejného nakladatelství.
    Obsahuje řadu informací a návodů k řešení množství problémů, které byl autor nucen vyřešit při programování v nejrůznějších oblastech jazyka C pod různými operačními systémy.
    Je určena nejspíše programátorům, kteří jazyk C používají více či méně suverénně, ale občas narazí na něco, co by potřebovali vědět, ne jen tušit, případně nemají čas bádat nad něčím, co již je prozkoumáno a popsáno.
    Ke knize si lze přiobjednat ještě disketu s kompletními odladěnými programy. Jsou zde zdrojové texty všech příkladů z knihy.

Recenze knih

Předem by asi bylo vhodné podotknout, že se jedná o knihu popisující programování především pro počítače (byť podle specifikace ANSI C), nikoliv pro jednočipy. Také proto autor porovnává programy psané jazykem C s programy z PASCALu, což je pro znalého čtenáře jistě výhodné. A ačkoliv je kniha určena začátečníkům, předpokládá se, že se již někdy s programováním setkali a hodlají se jen naučit jazyk. Nedočtete se tam tedy téměř nic kompilátorech, jejich omezeních v programování jednočipů ani o jejich odlišnostech. Přesto je to dvojice velmi hodnotných knih, které by začínajícím, ale i mírně pokročilým v jazyce C neměly chybět.

První díl nás seznámí s většinou základních rysů „Céčka“. Přitom autor upozorňuje na obtížnější místa a na obvyklé chyby začátečníků i pokročilých (odstavce "časté chyby"). Najdeme tu i doporučení, jak program zapisovat, aby byl pokud možno přehledný (odstavce "štábní kultura"). Výklad ilustruje množství jednoduchých příkladů. Většinou jde o výňatky ze zdrojových textů příkladů, které jsou na doprovodné disketě k druhému dílu. Pokud jde o výklad jazyka C, patří tato kniha bezesporu k těm lepším, se kterými se lze na trhu setkat.

Název druhého dílu je však trochu zavádějící. Autor sice navazuje na Učebnici jazyka C, nicméně nejde o prosté pokračování. Je zde popisován bližší pohled na programování v Céčku a jsou rozebírány některé problémy, na které může začátečník i pokročilejší programátor narazit. Přitom se hovoří o programování pod DOSem i pod UNIXem. V první části se autor zabývá ANSI C. Podrobně rozebírá vstupy a výstupy a ukazuje, na co můžeme narazit, vysvětluje význam a použití předdefinovaných maker preprocesoru, standardních globálních proměnných, některých funkcí ze standardních knihoven a jiné užitečné věci. Druhá část je věnována především Borland C, ale nejen tomuto překladači. Najdeme tu výklad o práci s registry procesoru, s přerušeními, s porty a s pamětí CMOS.... Užitečné jsou i informace o přístupu k EMS a XMS z DOSovských programů. Tedy věci poplatné spíše počítačům, než jednočipovým mikroprocesorům.

Na doprovodných disketách, kterou lze zakoupit zvlášť, je velké množství příkladů. Jednak doplňují probíranou látku a jednak obsahují řešení cvičení k jednotlivým kapitolám.

Knihám samotným lze vytknout snad jen dvě věci. Srovnání jazyka C s PASCALem je jistě velmi výhodné pro toho, kdo PASCAL zná, ale úplné začátečníky asi bude trochu mást, zejména proto, že ukázka psaná tímto jazykem je vlevo, zatímco táž funkce vyjádřená v C vpravo. A druhým takovým nedostatkem je nejednotný slovník, který autor v knize používá. Zejména v první polovině knihy se budete setkávat s málo známými překlady anglických pojmů, zatímco později jste již bráni jako pokročilí a tytéž věci se nazývají anglicky.

Shrnutí

Pro začátečníky téměř ideální publikace pro výuku jazyka C. Jednoduchá a přehledná vysvětlení základních výrazů, operátorů a vlastností jazyka, doplněná o řadu ukázek a v závěru jednotlivých kapitol o „kontrolní otázky“ a příklady. Pro programování jednočipů v jazyce C je tato kniha samotná přeci jen nedostačující a bude nutné přibrat ještě další literaturu (například nedávno recenzovanou knihu C pro mikrokontroléry), kde jsou popsána specifika a potřeby této oblasti. Vzhledem k možnostem jazyka C je však Učebnice jazyka C výborný začátek

Tyto knihy lze koupit v HW SHOPu - obchod.HW.cz - Knihy

Hodnocení : 70 %

Recenzi sestavil : Oldřich Mrázek